Arkeologidagen på Himmelstalund.

Idag ledde jag en visning av Himmelstalunds hällristningar. Visningen ingick i Arkeologidagen som gick av stapeln idag över hela Sverige. Föreningen Forntid i Norrköping och vårt Hällristningsmuseum deltog med ett evenemang som jag alltså höll i. Efter att nogrant följt metrologiska rapporter under veckan insåg jag att det skulle regna hela dagen och inga besökare skulle dyka upp till guidningen. Nu visade det sig att våra offer av fas 3:are till Nerthus var tillräckligt för att regnmolnen skingrade sig över Himmelstalund och ca 20 personer kom till utsatt tid. En alldeles lagom grupp för en hällristingsguidning. Lite, som det visade sig, omotiverat stressad av ett inkommande regnoväder började vi på "Björnhällen" där jag berättade i tur och ordning om björnspåren, svinjakten och dom stora skeppen på andra sidan hällen. Sakta kryssade vi oss sedan runt och upp över hällen och stannade till vid några utvalda "scener" och fina ristningar. Redan en timme tidigare satte Theres Furuskog igång med sitt evenemang som var lite av "öppet hus" av sitt arbete med hällristningsvården. Naturligtvis utnyttjade jag detta tillfälle med ett stopp hos henne och lät min egen röst vila medan Theres berättade om sitt arbete och svarade på nyfikna frågor. Efter detta stopp tog vi oss en titt på "armadan" av skepp som finns där för att sedan gå upp till dom nyifyllda figurerna under björken. En bra plats att se skillnaden på ifyllda och omålade ristningar eftersom Theres där valt att inte fylla i alla av rent pedagogiska orsaker. Vidare nu till den fantastiska "Svinhällen" där vi började vid "fångstnätet". Efter den så blir det ett naturligt skuttande runt och spontanberättande bland alla dom varierande figurerna som finns där. Helt underbart att visa upp dom nu när dom är nymålade och syns så väl. Efter att ha avslutat med "den klottrande vikingen" svepte vi lite som hastigast förbi "yxhällen". Eftersom ristningarna där inte syns så väl sprar jag dom till nästa år då dom förmodligen blir ifyllda. Jag avslutade min visning vid dom små med ack så fina hjulkorsen. En geolog som var med på visningen föreslog då en spontan miniguidning vid ett par bergspartier på "Björnhällen" som han brukar ta med sina elever till. Mycket uppsakttat av både mig och resten av gruppen. Det tackar jag speciellt för! Tack naturligtvis även till Theres för att vi fick använda dig som "station" vid vår guidning! Inte minst tack till Er som följde med på min lilla visning!
 
 
 
 
 
 
Arkeolog Theres Furuskog berättar om sitt arbete med vård av hällristningar.
 
 
 
 
 
 
Ett för dagen nymålat björnspår.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0