...och i en annan del av världen...

I en helt annan del av världen...ja där ligger Oppeby! Mmm...ni som varit och besökt hällristningarna i Oppeby förstår precis vad jag menar. Första gången jag besökte Oppeby, som för övrig ligger i Nyköping, visste jag inte om att dom existerade innan jag frågade på turistbyrån om det fanns några fornlämningar lättillgängliga i närheten. Jag förväntade mig ristningar liknande dom vi har i Norrköpingstrakten. Lite skepp, skålgropar, kanske några tamdjur och en och annan älg eller hjort möjligtvis. Möjligtvis några inslag av människor med spjut och lite fotsulor naturligtvis. Väl på plats föll hakan ner rejält och häpen konstaterade jag att detta inte var likt någonting annat. Mina tankar flög mot Australien, Afrika och Sydamerika när jag febrilt försökte skaffa några som helst referenspunkter till vad som låg framför mig. Det var som om en bit berg slitits loss från någon annan kontinent och på något sätt hamnat här. Att hela hällristningslokalen dessutom nyligen hade målats med vit färg gjorde hela intrycket så mycket starkare.
 
Jag har sedan dess ofta talat mig varm om denna plats och igår eftermiddag var det dags att äntligen göra ett återbesök. Med på resan, förutom jag själv, följde Varg, Theres och Freddie. Vi samlades på Hällristningsmuseet för att färdas 6 mil norrut till Nyköping för att börja med ett besök på Sörmlands Museeum där Monica mötte upp. Jag vill inte på något sätt ringakta museet som är väldigt fint och väl värd ett besök men det får hitta ett annat forum än detta.
 
När vi kom på plats vid Oppeby blev min besvikelse total! Ristningarna var inte ifyllda med den vita färg som när jag första gången såg dom. Den första hällen vi kom till fanns det lite bleknad röd färg kvar i ristningarna. Lite muttrande lät jag mig ändå facineras av bilderna vi hade framför oss. När vi klev upp på nästa häll så visade det sig att dom inte alls var ifyllda utan det verkade som om dom bara tvättas av och inte skall fyllas i utan visas helt utan färg. Ristningarna i sig har ett väldigt bra djup och syns bra om man kontinuerligt rengör dom. Däremot blir det svårt att få ett helhetsintryck eftersom det blir svårt att se mer än några enstaka ristningar åt gången. Går man några steg tillbaka är det svårt att se vad som finns framför. Men vilka ristningar! Helt otroliga! Mitt i min lilla hittepå besvikelse var lyckan ändå total.
Vid hällen vi kom till sist hade de flesta ristningar fortfarande kvar "min" vita färg och hela det fantastiska skådespelet rullades upp framför oss. Tyvärr syntes den största figuren dåligt speciellt som solen gav ett starkt sken på hällen. Vad figurerna föreställer tänker jag inte försöka mig på att återge utan lämnar detta åt er att bedöma.
 
Ska man ge ett betyg till Oppeby som besöksmål så blir det 5 solbärare av 5 möjliga! Dessutom ett extra hjulkors för bra informationsskyltar vid hällarna.
 
 
 
 
 
Den första hällen vi kom fram till.
 
 
 
 
 
 
En av dom fantastiska figurerna.
 
 
 
 
 
 
Även dom omålade ristingarna synten väl.
 
 
 
 
 
 
Även om det inte finns mycket till färg kvar syns ju dessa figurer väldigt tydligt.
 
 
 
 
 
 
Ytterligare en fin figur där färgen nästan helt är borta.
 
 
 
 
 
 
Äntligen då lite ristningar med vit färg!
 
 
 
 
 
 
Inte mycket likheter med himmelstalunds ristningar inte.
 
 
 
 
 
 
Även i Oppeby sticker den här figuren ut lite.
 
 
 
 
 
 
Ytterligare en fin ristning.
 
 
 
 
 
 
En avslutande bild från Oppebyhällen...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0