Otis och jag tittar till Egna hem ristningarna

Under våren bestämde Otis och jag oss för att göra vad vi kallade en hällristningsinventering av dom lite mindre hällristningslokalerna i Norrköping. Även om Egna hem är en ganska stor lokal så ingick även den i projektet. Glädjande nog var ristningarna ifyllda för inte allt för länge sedan och syntes tydligt. Eftersom denna häll ligger mitt i ett bostadsområde kan den vara svår att hitta men det finns skyltar att följa.
 
 
 
 
 
 
Detta konstverk faller inte mig i smaken men fungerar som ett bra landmärke. Egna hem ristningarna ligger nämligen strax bakom...
 
 
 
 
 
 
Skepp och skålgropar blandat med borrhål och nerslagna järnkonstruktioner. Troligtvis bröt man berget här för att bygga hus med innan man visste vad som fanns här...
 
 
 
 
 
Mitt bland ristningarna så verkar någon ha ristat in " F H ".
 
 
 
 
 
 
Den så kallade "hästen". Har lite egna tankar om vad det är men dom sparar vi på tills vidare. Även fina fotsulor och ett tjusigt hjulkors.
 
 
 
 
 
 
Här ser man tydligt hur man brutit stora block från hällen. Man blir ju nyfiken på vad mer som ristades in här...
 
 
 
 
 
En märklig fotsula/hjulkors/figur i mitten samt mängder av skålgropar till synes slumpmässigt inhuggna.
 
 
 
 
 
 
Ytterligare ett fint hjulkors eller ska vi drista oss till att säga hjul?
 
 
 
 
 
 
Den njurformade figur som kallas för "manteln" eftersom måtten ger en bra mantel om man klipper till ett tygstycke med dom.
 
 
 
 
 
Ett skepp rakt över en så kallad rutschkana. Är kanan från bronsålder den med eller skapad av lekande barn i modern tid?
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0