Skålgropslokalen vid stallet.

Strax intill stallet i Hageby ligger en liten hällristningslokal. Otis och jag gick förbi där innan vi vandrade vidare till Egna Hemristningarna. Nordéns järnskepp och järnräcke finns på klippan och gör att den är lätt att hitta. Där finns en fin samling med skålgropar. Jag hade för mig att det även fanns ett eller flera skepp där men tydligen svek mitt minne mig. Glädjande nog var dom nyligen imålade och syntes väl.
 
 
 
 
 
 
 
Lokalen ligger norr om stallet på en tydlig häll.
 
 
 
 
 
 
Nordéns järnräcke och järnskepp syns tydligt från gång och cyckelbanan.
 
 
 
 
 
 
Lokalen innehåller ett antal skålgropar uppdelade på två ytor.
 
 
 
 
 
 
Vid järnskeppet ligger skålgroparna i en prydlig rad....
 
 
 
 
 
 
...och vid räcket en mer ihopklumpad samling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0